I denna artikel kommer vi att utforska beståndsdelarna i en digital strategi för tillverkande B2B-företag.
1. Utvärdera företagets digitala nuläge
Innan man påbörjar en digital transformation är det viktigt att förstå företagets digitala nuläge. Börja med att utvärdera företagets nuvarande online-närvaro. Hur är webbplatsens prestanda och användarupplevelse? Titta därefter på vilka digitala marknadsföringskanaler som används. Genom att identifiera styrkor och svagheter i den nuvarande digitala strategin kan företaget fokusera på områden som behöver optimeras.
2. Definiera målgrupp
En tydlig målgruppsanalys är a och o för en effektiv digital strategi. Därför är det viktigt att börja med att titta på vilka de nuvarande kunderna är. Ta därefter ett vidare grepp på kunden och identifiera potentiella nya kundgrupper och vilka specifika tjänster de kan vara intresserade av. Beskriv därefter en ett önskat läge i relation till kunderna.
3. Konkurrentanalys
Gör en konkurrentanalys. Identifiera de viktigaste konkurrenterna och utvärdera därefter deras digitala närvaro, erbjudande och styrkor och svagheter.
3. Målbild
Revidera det önskade läget i relation till kunderna, med insikter du samlat i konkurrentanalysen. Sätt upp upp klara och realistiska mål som ska uppnås genom den digitala strategin. Dessa mål kan t ex omfatta ökad försäljning, ökad webbplatsens trafik, förbättrad lead-generering eller utökad kundlojalitet.
4. Utveckla en professionell webbplats
För att skapa en stark digital närvaro är en väldesignad, användarvänlig och responsiv webbplats en grundläggande förutsättning. Webbplatsen bör fungera smidigt på olika enheter och plattformar. Viktiga element att inkludera är beskrivning af företagets erbjudande, kontaktuppgifter, referenser och kundrecensioner för att bygga förtroende. Ett bloggområde kan användas för att positionera företaget som en auktoritet inom branschen.
5. E-postmarknadsföring
Skapa en handlingsplan för regelbundna e-post utskick. Om ni inte redan har ett e-mail marketing verktyg – utvärdera några olika verktyg och handla upp ett. Jobba systematiskt med att förfina utskicken och bli mer relevanta för mottagarna. Följ upp utfall med analysverktyg.
6. Sökmotoroptimering (SEO)
En av de mest effektiva sätten att generera trafik till webbplatsen är att rankas högt på Googles sökmotor. Genom att använda rätt nyckelord och optimera webbsidans innehåll, kan företaget förbättra sin synlighet i sökmotorernas resultat och attrahera relevanta kunder. Det är viktigt att skapa innehåll på webbplatsen av hög kvalitet och jobba på att etablera företaget som en pålitlig kunskapskälla i branschen. Det kan handla om att svara på vanliga frågor eller problem inom branschen.
7. Sociala medier
Sociala medier är en kraftfull kanal för att nå potentiella kunder och bygga varumärke. Tillverkande företag bör identifiera vilka sociala plattformar deras målgrupp använder och vara närvarande där. Genom att dela relevant innehåll, engagera sig med följare och svara på frågor kan företaget bygga relationer och stärka sin position i branschen.
8. Digital annonsering
Digital annonsering är också en viktig del av en framgångsrik digital strategi. Genom att använda annonser på plattformar som Google Ads och LinkedIn kan företaget nå ut till en bredare publik och locka potentiella kunder som aktivt söker efter deras tjänster.
9. Ny teknik
Ny teknik kan vara nyckeln till effektivitet och konkurrenskraft. Tillverkande företag kan t ex dra nytta av teknologier som Internet of Things (IoT) för att optimera produktionsprocessen. Skapa en plan för hur ni ska arbeta med att bevaka, utvärdera och implementera ny teknologi i verksamheten.
9. Automatisering
Skapa en handlingsplan för hur automatisering ska användas. Kundrelationssystem (CRM) kan hjälpa till att hantera leads och kunduppgifter på ett strukturerat sätt. Automatisering av marknadsföringsaktiviteter, såsom e-postkampanjer och sociala medier-inlägg, kan också hjälpa till att spara tid och öka effektiviteten.
Sammanfattning
En väl genomtänkt digital strategi är avgörande för tillverkande företag. Första steget är att utvärdera det digitala nuläget. Nästa steg handlar om att definiera kunderna. Därefter är det dags att utvärdera konkurrenterna. Med dessa insikter är ni redo att definiera en målbild. Det är viktigt att säkerställa att ni har en professionell webbplats. För att attrahera besökare till webbplatsen är det viktigt att aktivera nuvarande kunder med regelbundna e-post utskick. Ytterligare trafikdrivare är sökmotoroptimering, sociala medier och digital annonsering. En digital strategi bör också innehålla ett sätt att integrera ny teknik i verksamheten, samt en systematisk approach till att automatisera verksamheten. Med en digital strategi kan företaget positionera sig och skapa en långsiktig konkurrensfördel.

RedZed är en digital byrå i Malmö som hjälper små och medelstora företag skapa affärsvärde med digital närvaro. Läs mer
Vill du önska ett tema för nästa artikel?
Skicka ett meddelande om vad du vill läsa om. Om ämnet är relevant för fler och vi kan bidra med något, kommer vi att skriva om det. Klicka här
Andra inlägg

Investering i en professionell webbsida – något för små & medelstora företag?
Den digitala utvecklingen har kommit långt, men än idag är det många företag som inte har en professionell digital närvaro.